Rzucanie palenia - jak rzucić palenie raz na zawsze?

Rzucanie palenia - jak rzucić palenie raz na zawsze?

UWAGA! Zalecamy kupowanie zaprezentowanych produktów w dobrych sklepach internetowych. Otrzymujemy informacje, że na serwisach aukcyjnych pojawiły się podrobione produkty.

Skutki rzucenia palenia

Jak wiele razy próbowałeś rzucić palenie? Jak często chęć rzucenia nałogu była zbyt nikła do skali przyzwyczajenia? Dlaczego tak wiele razy Ci się nie udawało? Oczywiście dlatego, że palenie papierosów to przebiegły nałóg, z którym skończyć mogą bez znaczącej pomocy tylko nieliczni. W wielu wypadkach znaczenie ma również brak wiedzy na temat skutków rzucenia palenia i nierzadko obawy przed wystąpieniem niektórych z nich. Warto poznać efekty, by móc przyspieszyć decyzję o konieczności postawienia tego kroku.

Dlaczego warto rzucić palenie?

Już w krótkim czasie po odstawieniu palenia poprawi się Twoja wydolność płuc, nie będziesz odczuwać tak szybko zadyszki. Twoje zdolności do aktywności fizycznej będą zdecydowanie lepsze. Już po pół godzinie obniży się tętno oraz powróci do normy ciśnienie krwi, w ciągu dnia wzrośnie ilość tlenu we krwi, spadnie z kolei ilość dwutlenku węgla. Obudzisz się następnego dnia z dużo mniejszym prawdopodobieństwem wystąpienia zawału mięśnia sercowego. Już po dwóch dniach zaczniesz w pełni czuć wszystkie smaki i zapachy. Po około trzech tygodniach zyska Twój układ krążenia oraz kondycja fizyczna. Po siedmiu-dziewięciu miesiącach równowagę odzyska układ oddechowy, zakończysz swoje kłopoty z zadyszką, dusznościami i kaszlem. Po roku o połowę zmniejszy się ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienia mięśnia sercowego. Z kolei po pięciu latach będziesz mógł z satysfakcją powiedzieć, że ryzyko zachorowania na raka płuc, jamy ustnej, krtani, przełyku zmniejszy się o połowę. Nie będziesz musiał się przejmować również zwiększonym ryzykiem wystąpienia udaru mózgu. Po dziesięciu latach od rzucenia palenia ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną będzie podobne jak u osoby nigdy nie palącej. Z kolei po piętnastu latach podobnie będzie można określić ryzyko zachorowania na raka płuc. Nadal sądzisz, że palenie Tobie nie szkodzi?

Skutki uboczne rzucenia palenia

Rzucanie palenia jest trudne ze względu na skutki uboczne. Uzależniony od nikotyny organizm nie daje od razu za wygraną. Stara się zniechęcić palącego do pozbawienia go środka uzależniającego. Dlatego też po odstawieniu papierosów odczuwamy rozdrażnienie, mamy trudności w koncentracji, towarzyszy nam podrażnienie oskrzeli. Nierzadko po odstawieniu papierosów pojawiają się problemy pod postacią szybszej pracy serca, jego nierównego bicia.

Niektórzy obawiają się, że po paleniu przytyją. Nie jest to jednak skutek, który występuje zawsze. Wynika on co prawda z zastąpienia papierosów drobnymi przekąskami, jednak nie jest udziałem wszystkich. Najczęściej odnotowuje się zaledwie dwukilogramowy wzrost ciała, rzadziej tak znaczący, jak: 8-10 i więcej.

Po rzuceniu palenia należy wyrobić sobie również nawyk innego radzenia sobie ze stresem niż gwarantują papierosy. Przez jakiś czas możemy mieć problemy z przechodzeniem sytuacji stresowych, czemu będzie z pewnością towarzyszyć rozdrażnienie i zagubienie.

Na początku będziesz musiał unikać sytuacji, które kojarzą nam się z paleniem papierosów – picia kawy, spotkań w pubie ze znajomymi, itd. Będzie to dość trudna sytuacja. Jednak pamiętajmy, że po wygranej walce z uzależnieniem psychicznym, powrót do palenia nie będzie już dla nas tak bardzo atrakcyjny.